martes, 1 de marzo de 2011

Diumenges de març 2011

Benvolguts amics i amigues:

Amb un peu a l'avió (marxo a Guatemala i El Salvador durant el mes de març) us faig arribar una mica de reflexió pels diumenges del mes.


Diumenge novè durant l’any – cicle A
Mateu 7, 21-27
Construir sobre roca


L’evangeli d’avui és el final del sermó de la muntanya que hem llegit durant els darrers diumenges.
El text que se’ns ofereix te dues parts ben diferenciades: una crítica molt dura contra els “falsos profetes”; i la coneguda “paràbola dels dos constructors”.
El tema dels falsos profetes va preocupar a l’Església primitiva. Aleshores, com a vegades ara, sorgien homes i dones que es presentaven com a pietosos, però que, en realitat, eren uns farsants que enganyaven a la gent. Jesús afirma “No entrarà al Regne tothom qui em diu: Senyor, Senyor, sinó els qui compleixin la voluntat del meu Pare”.
D’altra part, la paràbola dels dos constructors ve a posar un final a tot el famós sermó de la muntanya. Per prendre’l seriosament cal construir una casa amb bons ciments; d’altra manera, no deixarà de ser un sermó desconcertant, que no s’aguantarà.

A més a més, però, de referir la paràbola dels constructors al sermó de la muntanya, podem aplicar-la també a la nostra tasca d’edificar la societat i l’Església.
I aquí hem de remarcar que per construir una societat més humana, justa i feliç, i una Església encarnada i profètica, cal treballar per un cristianisme que no caigui en un espiritualisme intimista, de vivències íntimes, sense cap implicació social.
Construir l’Església sobre roca i no sobre sorra vol dir treballar per:
• Un cristianisme i una Església de propostes viscudes, i no de teories, imposicions o paraules buides.
• Un cristianisme i una Església que conjuminen l’acció i la contemplació, el compromís i la pregària.
• Un cristianisme i una Església sempre oberts a l’Esperit i als signes dels temps.

La puntilla
Una pausa


Leyó un libro que prometía enseñar “cómo ser más haciendo menos”.
La clarificación de conceptos no resulta nueva; “somos lo que somos, y no lo que hacemos, o lo que tenemos”
Sin embargo, vivimos en una sociedad donde privan la prisa, el agobio y el estrés.
El libro se titulaba: “El poder de la pausa”, y por eso le interesó.
Porque hoy “no hay nunca tiempo” ni para prestar atención, ni para centrarse en la vida, ni para decir un “no” cuando es necesario hacerlo, ni para escuchar, ni para asumir las propias responsabilidades...
No hay tiempo, en definitiva, ni para hacer una pausa...
Y cuando no somos capaces de pararnos a pensar, corremos el peligro de ver deformada la realidad.
En el famoso libro de El principito, se puede leer:
–Si dices a un adulto: he visto una preciosa casa de ladrillo rosáceo, con geranios en las ventanas y palomas en los tejados, no se hará ni idea de cómo es la casa .Tendrás que decirle: he visto una casa que vale 200000 euros, entonces te dirá: “vaya, qué casa tan bonita...” Es un ejemplo muy significativo.

COMIENZA LA CUARESMA

Con la celebración del miércoles de ceniza comenzamos de nuevo el tiempo de Cuaresma. Tiempo de silencio y desierto para encontrarnos con nosotros mismos y con los demás.
Es sabido que tradicionalmente las tres prácticas fundamentales de la Cuaresma cristiana eran la oración, el ayuno y la limosna. Hoy se trata de traducir estos tres puntos a la realidad y a las necesidades de nuestro mundo.
Orar será hoy hacer balance interior de nuestra situación personal y comunitaria.
Dar limosna será compartir y ser solidarios con las necesidades de los más débiles.
Y ayunar será hacer una opción por una vida sencilla, austera y menos consumista.

La Palabra en los domingos de Cuaresma del Ciclo A

Las lecturas bíblicas de los cinco domingos de Cuaresma y del Domingo de Ramos, en el Ciclo A, tienen una organización muy pensada, que vale la pena seguir atentamente.

Primeras lecturas

La serie de primeras lecturas nos presenta seis etapas de la historia de la salvación:
1. La creación del cosmos y el pecado de Adán y Eva.
2. La vocación de Abraham.
3. La marcha de Israel por el desierto, camino de la libertad.
4. La unción de David como rey.
5. La visión del profeta Ezequiel.
6. El siervo de Yahvé que se entrega para la salvación de todos.

Segundas lecturas

La serie de segundas lecturas, aunque son todas de san Pablo, no tienen una continuidad interna entre si. A veces corroboran las primeras lecturas, y otras veces anticipan el evangelio.

Los evangelios

Los seis textos de los evangelios tienen entre si una gran coherencia, con un aire eminentemente cristológico:
1. La tentación y la victoria de Cristo contra el mal.
2. La transfiguración de Jesús como prototipo de nuestro destino pascual.
3. Cristo como agua que sacia la sed de la humanidad.
4. Cristo como luz que ilumina nuestro camino.
5. Cristo como vida verdadera.
6. Cristo, el siervo de Yahvé, en su pasión y muerte.

Los evangelios 3, 4 y 5 son este año del evangelista Juan y eran las tres catequesis bautismales, con los símbolos del agua, la luz y la vida, que recibían los catecúmenos.
El Domingo de Ramos este año se lee la pasión según san Mateo.
________________________________________

Si tenemos un qué y un por qué
celebrar la Cuaresma, más fácilmente
encontraremos cómo celebrarla

PRIMER DIUMENGE DE QUARESMA

Cicle A - Mateu 4, 1-11
Temptacions


Ja és tradicional que el primer diumenge de Quaresma, l’evangeli ens ofereixi la plana anomenada “Temptacions de Jesús en el desert”, cada any segons la narració de l’evangelista corresponent. Es tracta d’un text simbòlic que ens vol oferir un missatge teològic.
Mateu situa Jesús quaranta dies en el desert, per evocar el dejuni de Moisès (Èxode 34, 28); i en relació amb la forma, el relat es presenta com un típic debat rabínic, en el qual cada una de les parts cita textos de l’Escriptura al seu favor. Els dos interlocutors són el diable, o Satanàs, personificació de l’esperit del mal; i Jesús, el Messies, que haurà de vèncer les tres temptacions típiques del messianisme, que són les mateixes que va patir el poble d’Israel en el seu pas pel desert:
• Posar Déu únicament al servei del seu profit personal.
• Lligar la fe a manifestacions espectaculars.
• Confondre religió i poder temporal.
És obvi que aquesta pàgina ha estat escrita perquè els seguidors i seguidores de Jesús segueixin el seu exemple. Ell va triomfar d’aquestes temptacions i el mateix hauran de fer els creients i la mateixa Església, que és el nou Israel , el nou poble de Déu.
En una versió més actual, el bisbe Pere Casaldáliga diu que les tres grans temptacions que podem tenir avui en dia els cristians i cristianes són: oblidar la memòria històrica; refusar la creu; i perdre la utopia...

SEGON DIUMENGE DE QUARESMA

Cicle A - Mateu 17, 1-9
Transfiguració


També cada segon diumenge de Quaresma el text de l’evangeli és l’anomenada “Transfiguració de Jesús”. Es tracta d’una escena paral•lela a la del lliurament de les taules de la Llei a Moisès al Sinaí, però amb missatges religiosos diferents.
Al Sinaí es revela un Déu poderós que imposa obligacions. A la muntanya de la transfiguració, es manifesta un Déu que treu la por i que acaba parlant de resurrecció.
La veu que s’escolta del cel referida a Jesús diu: “escolteu-lo”. Abans de pujar a la muntanya, Pere havia refusat l’anunci de la passió i la mort. Ara rep l’anunci de seguir Jesús en la lluita i en el dolor.
Pere, Joan i Jaume van viure anticipadament la Pasqua. Psicològicament és molt important per a qualsevol ésser humà saber cap a on camina. El motor de la vida és el desig del futur que enyorem, la utopia. Però somniar el futur no vol dir aïllar-se de la realitat present. Al futur no s’arriba instal•lant-se en el present, i aquesta va ser tot just la temptació de Pere, segons el relat: “Senyor, que n’estem de bé, aquí dalt”.

Us desitjo que inicieu una Quaresma molt profitosa, i fins a la tornada!

1 comentario:

Anónimo dijo...

Buenas tardes.

Mi nombre es Marc Ambite, vicesecretario de Cambio Avance y Progreso.

Me gustaria concertar una entrevista con ustedes para poder conocer sus posibles sugerencias y demandas de cara la ejecucion de las propuestas elecotrales de la campaña municipal.

Pueden ponerse en contacto conmigo en el 668881668 o mediante el correo electronico mambite@cap.org.es , si quieren mas informacion sobre nuestro partido pueden visitar www.cap.org.es

Muchas gracias por su atencion.

Marc Ambite.