sábado, 15 de enero de 2011

16 DE ENERO 2011 - SEGON DIUMENGE DURANT L'ANY

Diumenge Segon durant l’any – cicle A
Joan 1, 29-34

El Déu del perdó
Joan Baptista defineix Jesús amb unes paraules de gran ressonància bíblica: “mireu l’anyell de Déu: paraules que han passat a formar part de la celebració de l’Eucaristia, quan li demanem a aquest anyell que tingui pietat de nosaltres i que ens doni la pau. Un anyell que lleva el pecat del món.
L’expressió és bíblica, però aplicada a Jesús hi ha el perill de mal-interpretar-la. És cert que els jueus oferien anyells, que eren sacrificats al temple, com a víctimes per expiar els pecats. I en la celebració de la Pasqua, el llibre de l’Èxode deia: “preneu per a cada família un anyell o un cabrit i immoleu-lo com a víctima pasqual”
Els cristians, però, no hem d’explicar la mort de Jesús com si fos una víctima innocent que Déu necessités per a perdonar els pecats. Un Déu que necessités sacrifici, sang i mort per a perdonar, no pot ser el Déu Pare sempre bo de qui parla Jesús als evangelis. Un déu que es complagués en el dolor i la mort de les víctimes seria un déu sàdic.
L’anyell de qui parla Joan Baptista prové de l’anyell bo i pacient anunciat per Isaïes (53,6): “tots anàvem com ovelles disperses, cadascú seguia el seu camí; però el Senyor ha carregat damunt d’ell les culpes de tots nosaltres. Quan era maltractat, s’humiliava i no obria la boca. Com els anyells portats a matar, o les ovelles mentre les esquilen, ell callava i ni tan sols obria la boca...
Al Concili Vaticà II va quedar molt clar que molta gent “no creu en un Déu en el que tampoc hi creuen molts dels qui es confessen creients”, és a dir, que la fe depèn molt de la imatge que ens fem de Déu. Déu no és un tirà que necessiti el sacrifici i la sang del seu Fill per a perdonar.


La puntilla
El baúl de la memoria
Dicen que la memoria es como un inmenso baúl donde vamos almacenando aquellos hechos, personas o vivencias que nos puede interesar recuperar.
Platón nos dejó dicho que “saber es recordar”, y por eso nuestros saberes están hechos de memorias almacenadas.
Sin embargo, todo esto que puede ser cierto en teoría, se complica en el momento de ponerlo en práctica.
Porque, por ejemplo:
– ¿por qué sucede que con el tiempo se van difuminando muchas cosas que un día quedaron cuidadosamente guardadas en la memoria? Dicen que pasa como con los videos de cinta, que el día menos pensado te encuentras con que las imágenes se han borrado…
– ¿y por qué, si la memoria es tan importante para el saber, cómo es que hoy se ejercita tan poco en las escuelas? Y no es que uno defienda que se tengan que aprender las cosas de memoria, sino que se enseñe y se practique el hecho de saber almacenarlas para cuando sean necesarias…
– ¿y por qué algunos tienen tanto interés en borrar de la memoria colectiva personas, hechos y vivencias que merecen ser guardadas?
– ¿y por qué si “la historia (memoria del pasado) es maestra de la vida”, algunos se empeñan en ignorarla?
Las personas a las que les falla el baúl de la memoria caen en el peligroso orgullo de pretender que con ellos empieza la historia. Y la historia tiene ya muchos siglos…

Desitjaria rebre algun comentari...
Manel

1 comentario:

Carla dijo...

Manel, soy Carla (estuvimos hablando ayer día 19 por teléfono con respecto a los cursos pre-matromoniales), y lo primero darte las gracias por la ayuda que nos estás prestando sin ni siquiera pertenecer a tu parroquia.
Por otro lado, felicidades por el blog, a veces es muy complicado tener ganas de seguir llevándolo.
Un saludo, espero poder pronto tener buenas noticias!